Chicken nuggets!

För många är det lite skämskudde att erkänna att man tagit sitt barn till McDonald´s och ätit mat. Man ska ju va superfamiljen som äter en grönsaksfylld, proteinrik och välbalanserad middag, FRUKOST, MIDDAG, LUNCH!!!!

Men verkligheten är en annan, och hade jag tex fått en ny tröja varje gång jag hade gått och ätit på något ställe, så hade jag ju älskat det stället, och kanske skrikit på Jakob varje gång vi gått förbi, vem vet …

Allt i lagom form är inget som är farligt ..

I vårt fall är Harry hooked på nuggets. OCH eftersom jag nu har förvandlats till denna superduperhemmafrufamiljemamman, så gör jag ju dom SÅKLART själv. Och Harry slukade dom, doppade i 1 dl ketchup. Och Jakob i 2 dl bearnaisesås. Och gravid som jag är så blandade jag dom två såserna och njöt. En väldigt trevlig familjemiddag med andra ord. Men helt ärligt så var dessa väldigt goda, tummen upp från alla, så här kommer det.

Chicken nuggets 4 pers

500 gr mald kycklingfärs, har man kycklinglårfié liggande så är det bara att mixa själv i en matberedare.

1 msk paprikapulver

1 tsk salt

riven parmesan (jag hade ca 1/2 dl) hjälper även till att binda ihop smeten när den steks

1 äggula

1 ägg att doppa i

Panko ströbröd.

Blanda färsen med paprikapulver salt, parmesan och 1 äggula, och blanda inte för mycket, kycklingfärs gillar att vara lite fluffig, annan blir det för kompakt och kanske lite gummiaktig. Vispa upp ett ägg och gör små platta nuggets i önskad storlek, gör dom bara inte för tjocka för då kommer man bränna utsidan innan insidan är klar. Doppa i ägget och sen vänd dom i pankoströbröd. Och vet man inte vad panko är så finns det i alla affärer nu för tiden och är ett asiatiskt ströbröd.

Hetta upp olja i en panna, så att det täcker botten iallafall, vänta till den är varm och lägg i ett gäng, inte för många åt gången för då tar det för mycket värme från pannan. Stek ca 4 min varje sida till dom fått fin färg och låt sen vila. Klart!

Till detta serverades rostade rotfrukter i form av; palsernacka, morot, potatis, fänkål, lök, olja, timjan och salt. 220 grader ca 25 min. Och även serverades då ketchup och bearnaisesås. Enjoy!

DSC_0019DSC_0025

DSC_0024

One Comment

Add yours →

  1. Mumma! Måste testa dessa!!

Leave a comment