Falukorvtournedos.

Förr i tiden användes tvinnat oxskinn för att ta upp koppar från gruvor. Oxen slaktades och köttet röktes i Falun, sen kom dom tyska gästarbetare och lärde oss att göra korv, (den som påstår att utländsk arbetskraft är dåligt kan ju tänka om nu). Och vips så var falukorven där.

Den kommer i alla dess former, och används ofta att stekas eller fyllas på längden. Jag tänkte att fylla den på höjden borde ju impa på Harry. Allt blev inte riktigt som jag tänkt mig dock, hade visst använd upp en del av ingredienserna som jag tänkt mig, min tanke var nämligen en pizzavariant, med mozarella, lök, ananas, tomat och oregano. Men det blev inte riktigt så. Man kan ju såklart fylla den hur man vill, med vad man vill ..

Jag stack igenom spett så att dom höll ihop bättre, efter 5 min började det lukta i köket. ALLA spett har börjat brinna. Lägg dom i blöt en kvart innan om man ska använda spett i.

DSC_0032

Falukorvtournedos utan eld, 4 pers: 

600 gr falukorv 

1 mozarella 

1 gul lök

1 tomat 

1 burk ananasringar 

Ketchup 

Oregano 

Parmesan

Ugn 225 grader. Skiva falukorven och stek tills dom fått fin färg, skiva upp alla andra ingredienser och skapa torn, falukorv i botten, sen mozarella, tomat, ketchup, falukorv, ananas, lök. Sen en falukorv på toppen och riv över parmesan. In i ugnen till all ost smält och resten blivit varm. Pudra över lite oregano och servera med valfritt tillbehör. Vi valde makaroner och råkostsallad.

DSC_0029

DSC_0036

One Comment

Add yours →

  1. Hahahahaa!!! Falukorv utan eld!! Bästa! Puss

Leave a Reply

